Michiel de Ruyter - Gerrit

 

De inleiding

Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik heel  veel  van boten en de zee hou. Ik vond het ook wel interessant want ik weet er niet veel  van. Ik weet alleen nog dat hij een zeeheld was en dat zijn graf in de nieuwe kerk is. En hij geboren is in 1607 en leefde tot 1676.

 

Wat-weet-ik-al-tekst

Dit is wat ik al weet: Ik weet al dat Michiel de Ruyter in Vlissingen geboren is in 1607 en begon als touwdraaiersknecht. Uit eindelijk is hij luitenant – admiraal – generaal  van Holland en West – Friesland. Hij was gestorven op een zeeslag in Italië.

 

 

10 Onderzoeksvragen

  1. Waarom wou Michiel graag varen?
  2. Waar is hij overal geweest?
  3. Had hij broers of zussen?
  4. Hoeveel kinderen had Michiel?
  5. Waar heeft hij geleerd om zeeman te worden?
  6. Was hij gelukkig toen hij ging varen?
  7. Wat voor werk deed zijn vader en moeder?
  8. Verdiende hij veel geld met varen?
  9. Op welk schip werd hij dodelijk verwond?
  10. Welk land herdenkt Michiel de Ruyter elk jaar (niet alleen Nederland)

 

Michiel heeft heel veel oorlogen mee gemaakt. Zijn eerste oorlog was hij gevangen genomen door de Spanjaarden maar hij wist te ontsnappen en liep hij helemaal terug naar Nederland! Maar onderweg moest hij bedelen om eten.
Terug in Nederland ging hij verder en met varen en zijn droom was om stuurman te worden. Toen in 1633 werd hij ook eindelijk stuurman. En later kapitein. Maar de oorlog was nog niet afgelopen. Het was nog steeds oorlog tussen Nederland en Spanje. Het werd ook wel de Opstand genoemd.
Michiel kaapte ook wel eens, maar hij vocht ook wel tegen kapers van Duinkerken. Het ging goed met Nederland in de Gouden Eeuw met handel. Dus Engeland werd jaloers en begon een scheepsvaartwet. Daar stond in dat alleen Engelse schepen goederen in en uit Engeland mochten vervoeren. Engeland had ook veel koloniën in Ameriken Azië. Daar mochten ook geen Nederlandse schepen komen. Dus dat werd oorlog. Nederland had een oorlogsvloot nodig en een admiraliteit voor zorgen en Michiel was al gestopt met varen maar toch ging hij voor zijn land weer varen, maar hij wou eigenlijk niet.
De admiraliteit van Zeeland vroeg of Michiel de baas wou zijn van de eskader een deel van de vloot. Maarten Tromp was ook een bekende zeevaarder die werd admiraal van de hele vloot. Maarten had al vaak gewonnen met zeeslagen maar tegen de Engelse was het anders want die hadden betere en grotere en beter bewapende schepen. De vloot van Maarten had te weinig kanonnen, kruit en kogels. De meeste kapiteins ging er in paniek vandoor. De meeste zeeslagen werden ook verloren maar alleen Michiel won met zijn vloot de eskader een gevecht. Maar de Engelsen sloegen na een tijdje keihard terug.
Maarten Tromp stierf in dat gevecht door een kogel. Nu Maarten dood was moest iemand anders admiraal worden. John de Witt wist het wel. Michiel de Ruyter. Maar Michiel zei niet meteen ja. Hij wou dat er sterkere vloot moest komen. Dat was oké. De zeil en timmerlui kregen het druk. Er werden heel veel nieuwe grote slagschepen gebouwd. Ook werden handel schepen omgebouwd tot een slagschip. Op hele grote schepen was wel plaats voor 300 matrozen en zeesoldaten! Op de dekken stonden wel tachtig kanonnen klaar om te vuren! En Michiel kreeg ook een nieuw vlaggenschip, De Zeven Provinciën.
Michiel liet zijn schepen ook in een linie varen. De vloot had genoeg te doen. De Zweden hadden de Oostzee afgesloten voor de Nederlandse schepen. Het is Michiel gelukt om de Zweden te verjagen en de drukke handel route te redden. In Amerika pikte ze de Nederlandse bezittingen steeds in maar Michiel veroverde die weer terug. Later in 1674 wou Michiel Martinique veroveren maar dat was mislukt. Op 1676 ging Michiel naar Agosta waar er heel veel doodde vielen en Michiel’s rechter been ver afgeschoten door een kanonskogel! Hij bleef nog bevelen geven vanuit zijn zieken bed en hij leek te herstellen, maar later kreeg hij wondkorts en Michiel overleed een week later bij de baai van Syracuse. Er werd een praalgraf voor Michiel gemaakt en die is in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.